جو سازمانی

مقاله و تحقیق در مورد جو سازمانی

جو سازمانی

مقاله و تحقیق در مورد جو سازمانی

سرمایه فکری

سرمایه فکری

امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‏‌‌های فکری، بهعنوان یک ابزار موثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم و این امر موجب افزایش اهمیت سرمایه‏ی فکری به عنوان مقوله‌ای پژوهشی واقتصادی شده است.
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم کل جامعه بشری و هم جامعه صنعتی و سازمان‏‌‌های تجاری و صنعتی را دروضعیتی قرار داده است که برای ادامه حیات می‌بایستی در پی یافتن ابزار و راهکارهای جدید متناسب با شرایط حاکم باشد.
با این حال بسیاری از سازمان‌‌هایی که مدیریت دانش را دنبالمی کنند، فرایندی برای اندازه گیری دارایی‏‌‌های دانشی سازمان یا سرمایه فکری ندارند یا اینکه شاخص‌‌هایی که بدین منظور استفاده میکنند، بسیار سطحی و محدود است.
در این راستا، با استفاده از داده‌های نمونه‌ای شامل 200 سال-شرکت بحران‌زده و 200 سال-شرکت سالم پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1395-1386 توان الگوهای پیش‌بینی بحران مالی مبتنی بر نسبت‌‌های مالی و مبتنی بر نسبت‌های مالی و سرمایه فکری مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که میانگین دقت الگوهای پیش‌بینی با حضور ضریب ارزش افزوده فکری، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری به‌طور معنی‌داری بیشتر از الگوهای مبتنی بر نسبت‌های مالی در روش‌های طبقه‌بندی‌کننده‌ تجمیعی بوستینگ و بگینگ است.
به‌بیان دیگر، افزودن سرمایه فکری، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری به الگوهای پیش‌بینی بحران مالی دقت آن‌ها را افزایش می‌دهد.
هم‌چنین، یافته‌های فرعی پژوهش حاکی از آن است که هرچه فاصله دوره زمانی پیش‌بینی با وقوع بحران مالی بیشتر باشد، افزودن سرمایه فکری، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری دقت آن‌ها را به میزان بیشتری افزایش می‌دهد.
بنابراین سرمایه فکری شامل تمامی منابع دانش­محوری است که برای سازمان ارزش تولید می­کنند ولی در صورت­های مالی سازمان وارد نمی­شوند.
بنابراین سرمایه فکری و اجتماعی، دارای قابلیت­ها و دارایی­های مهم سازمانی هستند که می­توانند به سازمان­ها در خلق و تسهیم دانش در بهبود عملکرد سازمان کمک بسیار کنند.
از این­رو این مقاله با توجه به اهمیت تاثیرگذاری سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان­ها، به دنبال آن است تا الگویی مناسب از دو رویکرد فکری با ابعاد( انسانی، ساختاری و رابطه­ای) و اجتماعی با ابعاد( ساختاری، شناختی و رابطه­ای) در بهبود عملکرد بانک توسعه صادرات ایران ارایه گردد.

منبع : سرمایه فکری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.