آموزش سواد رسانهای به شهروندان در عصر جهانی شدن، مفهومی کلی است که به
مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است
و میتوان آن را به آموزش شیوههای بهتر زندگی کردن در عصر اطلاعات و
ارتباطات که بهطور خاص در یک جامعه و بهطور عام در جامعه جهانی میتوان
اطلاق کرد.
سواد رسانهای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر
آثار منفی رسانههای جمعی است؛ که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل،
ارزیابی و خلق پیامها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم
مینماید.
نخست آن که خواننده را در جریان مفهوم، اهمیت و ضرورت اجتناب
ناپذیر آموزش سواد رسانهای به شهروندان در عصر جهانی شدن قرار دهد و دوم
آن که با ارایه نکات کلیدی این امکان فراهم شود تا با ژرف اندیشی و برنامه
ریزی دقیق و سنجیده نسبت به آموزش سواد رسانهای و استقرار یک نظام کارآمد
تربیت شهروندی متناسب با ضرورتهای عصر جهانی شدن در کشورمان اقدام لازم
صورت پذیرد.
که قلمرو زندگی خصوصی انسانها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
رسانهها اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، ماهواره، روزنامه، مجلهها و.
..
بهطور فزایندهای اطلاعات، سرگرمی وآگهیهای مختلف را به افراد جامعه
عرضه میکنند و نقشی مهم در شکل دهی و نفوذ به فرهنگ، ارزش، باور، اعتقادات و
دیدگاهها در بردارند.
بنابراین در این مقاله سعی بر آن است به بررسی و
شناخت کامل و درک صحیح و همه جانبه از نقش واهمیت سواد رسانهای در جامعه
اطلاعاتی بپردازیم.
برخلاف آنچه به ظاهر تصور میشود، سواد رسانهای
ارتباط مستقیم با قشر خاصی ندارد و میتواند همه افراد جامعه را در تمامی
سطوح دربرگیرد.
نباید از نظر دور داشت که در دنیای امروز کشورهایی مثل
کانادا و ژاپن که سرآمد سواد رسانه ای هستند آن را به عنوان مفاد درسی
مدارس خود قرار دادهاند.
با توجه به گستردگی ارتباطات و تنوع رسانه ها
به نظر میرسد سواد رسانه ای در کشور ما و حتی در میان دانشجویان کشور
عمومیت نیافته است.
در حالی که انتظار میرفت به واسطه گستردگی و تنوع فضاهای رسانه ای و تمایل جوانان و دانشجویان به استفاده از آن، پیشتاز باشند.
این مقاله تلاش دارد سواد رسانه ای را در تعامل با شبکه های اجتماعی مجازی ارزیابی نماید.
در
این پژوهش میزان و چگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی چون «فیس
بوک»، «وایبر»، «تانگو» و غیره بررسی شده است که میتواند در زمینه مطرح
شده رهنمون باشد.
منبع : مقاله سواد رسانه ای و ارتباط آن با رسانه جمعی